Eerste indruk Skoda Karoq

 

 

Tegen de normale gang van zaken in doe ik het eerste geschreven artikel van CarView.

Waarom? Wel in het anders zo zonnige Sicilië was het namelijk niet zo zonnig. Zon of geen zon, Sicilië blijft een prachtige locatie om de nieuwste telg in de Skoda familie te ontdekken.

De Karoq is de nieuwste aanvulling in het gamma van Skoda. Deze neemt qua formaat de plaats in onder de grote Kodiaq. Niet iedereen wil namelijk steeds op weg zijn met een wagen van meer dan 4,4 meter en hierdoor is de Karoq dan ook toegankelijker voor een groter publiek.

De Karoq is praktisch, zeer ruim en past goed de simply clever logica van het merk toe. Denk hierbij bv. aan een simply clever hoedenplank.

 

Door de brede keuze aandrijflijnen ga je ook steeds je zin qua rijstijl kunnen vinden. De instapmotor is een 1.0TSI driecilinder met 115pk (85kW) en 200Nm aan koppel. Verder is er ook een nieuw tussenmodel. Dit is namelijk de gloednieuwe 1.5 TSI met 150pk (110kW) en 250Nm. Deze vervangt de oude 1.4 TSI en beschikt ook over Active Cylinder Technology of ACT. Dit gaat ervoor zorgen dat bij het rustig rijden twee van de vier cilinders uitgeschakeld zullen worden. De topmotorisatie is de 2.0 TDI 4x4 met 190pk (140kW) en 400Nm. Uiteraard is op bijna elk model een DSG automaat en 4x4 verkrijgbaar. Kortom, voor elk wat wils.

De manier van rijden in deze Karoq is meer mijn stijl dan de Kodiaq. Hij voelt veel lichter aan en zorgt er dan ook voor dat je plezier kan beleven tijdens het rijden. Ook de Dynamic Chassis Control en Drive Mode Select zijn volledig personaliseerbaar naar jou persoonlijke voorkeuren. Deze zorgen ervoor dat je het rijgedrag van de wagen op een makkelijke en toegankelijke manier kan aanpassen.

 

Zoals we ondertussen gewoon zijn van Skoda valt er op het gebied van ruimte ook zeker niet te klagen. Er is onder andere een verstelbare achterbank (varioflex) die er voor gaat zorgen dat je naar gelang de situatie de koffer of de beenruimte achterin wat groter kan maken. De koffer-inhoud bedraagt minimaal 479 liter en kan maximaal worden uitgebreid tot een maximale inhoud van 1810 liter.

Zoals verwacht, is ook deze wagen uitgerust met een hoop nieuwe snufjes. Voor de eerste keer kan je een Skoda gaan uitrusten met een volledig digitaal dashboard. Dit is personaliseerbaar met vier verschillende tellers, en zorgt er ook voor dat je minder je hoofd naar rechts moet draaien bij het gebruik van de navigatie. Ook is er Google Earth beschikbaar wat ik persoonlijk wel een leuke touch vind. Zoals we gewend zijn van een product uit de Volkswagen Group heeft ook deze Karoq veel moderne assistentie- en veiligheidssystemen waardoor deze op vlak van veiligheid tot de top van zijn segment behoort.

 

Als bottom line kunnen we wel stellen dat Skoda met deze Karoq een uitstekende wagen in het zeer belangrijke  en steeds groeiende segment van de SUV's zal lanceren.

 

Binnenkort kan je ook zeker een volledige videotest verwachten.